billionaire

Bjorn Lomborg Think Tank Funder Revealed As Billionaire Republican 'Vulture Capitalist' Paul Singer

  • Posted on: 9 February 2015
  • By: Connor Gibson

Bjorn Lomborg - left - received $200,000 from Paul E. Singer - right - for the Copenhagen Consensus Center's research used to interfere with global climate negotiations.

By Graham Readfern, crossposted from DeSmogBlog.

A billionaire “vulture capitalist” and major backer of the US Republican Party is a major funder of the think tank of Danish climate science contrarian and fossil fuels advocate Bjørn Lomborg, DeSmogBlog has found.

New York-based hedge fund manager Paul Singer’s charitable foundation gave $200,000 to Lomborg’s Copenhagen Consensus Center (CCC) in 2013, latest US tax disclosures reveal.

The grant to Lomborg’s think tank is revealed in the tax form of the Paul E. Singer Foundation covering that foundation’s activities between December 2012 and November 2013.

Singer, described as a “passionate defender of the 1%”, has emerged as a major force in the Republican party in recent years and was a key backer and influencer during Mitt Romney’s failed tilt at the Presidency.

The $200,000 grant represented almost one third of the $621,057 in donations declared by the Copenhagen Consensus Center in 2013.

A spokesperson for the think tank told DeSmogBlog that “not one dollar” of the Singer grant had been spent.

Lomborg, a Danish political scientist, is often cited on lists of the world’s most influential people. He writes extensively on climate change and energy issues with his columns appearing in many of the world’s biggest news outlets.

The CCC think tank produces reports that consistently argue that cutting greenhouse gas emissions and increasing the roll-out of current renewable energy technologies should be low priorities for policy makers.

Most recently, Lomborg wrote a column for the Wall Street Journal arguing climate change was not the urgent problem that many thought.

He wrote that “the narrative that the world’s climate is changing from bad to worse is unhelpful alarmism”.

Lomborg argues the poorest countries need fossil fuels to lift themselves out of poverty – a position that gained support from the world’s richest man, Bill Gates.

At a G20 side event in Brisbane last year, Lomborg appeared at an event sponsored by the world’s largest private coal company, Peabody Energy, where he again argued that the world’s poor needed fossil fuels.

The CCC’s keystone project is the Post 2015 Consensus that is trying to influence the formulation of the next set of global development goals being discussed by the United Nations. Those goals will replace the millennium development goals.

Lomborg’s CCC think tank was registered as a not-for-profit in the US in 2008 and has attracted almost $5 million in donations since then. In 2013, the CCC paid Lomborg, its founder and president, $200,484 for his work. The previous year Lomborg was paid $775,000.

The think tank has insisted that its funders, most of which are anonymous, do not influence its research.  The think tank says it does not accept funding from the fossil fuel industry.

Despite being registered in the US, Lomborg has admitted that all but one of the think tank’s seven staff are based elsewhere.  The think tank’s address is aparcel service in Lowell, Massachusetts.

The discovery of support from Paul Singer comes after a DeSmogBlog investigation last year found that CCC’s early funders included conservative think tanks with links to the network of organisations funded by the Koch brothers, who have pushed millions into organisations denying climate science and blocking action to cut fossil fuel emissions.

In the 2014 US political spending cycle, data presented by OpenSecrets shows Singer spent $9.4 million influencing Republicans – the biggest disclosed individual spender on the conservative side of US politics.

Singer, whose Elliott Management hedge fund manages about $25 billion in assets, has been branded a “vulture capitalist” enterprise due to investment strategies employed by his firm that targets foreign economies in trouble.

A 2011 summary of “vulture funds” in The Guardian said Elliott Management’s “principal investment strategy” was “buying distressed debt cheaply and selling it at a profit or suing for full payment”.

Greg Palast, the author of Vulture’s Picnic, documented in The Guardian how Singer’s firm had managed to pocket $1.29 billion from the US Treasury after a “brilliantly complex” financial manoeuvre in 2009 that saw Singer lead a consortium to buy the parts supplier of General Motors and Chrysler before claiming cash from a government bailout of the struggling auto industry.

Singer, who according to Forbes is personally worth $1.8 billion, remains in conflict with the Argentinian government over debt bought by an Elliott affiliate and other investors.
As well as the generosity shown to Bjorn Lomborg’s think tank, Singer’s foundation gave $500,000 to the Manhattan Institute for Policy Research, where Singer is chairman of the board of trustees.

The Manhattan Institute is also known for downplaying the impacts of climate change while promoting fossil fuels.

In October 2014, Manhattan senior fellow Robert Bryce wrote a report Not Beyond Coal arguing that the future for the coal industry was bright and the fossil fuel was “essential” for addressing poverty in developing countries — a position identical to that pushed by Lomborg.

Bryce also attacks the wind industry claiming it cannot cut emissions, describing wind turbines as “climate change scarecrows”. In testimony to the US Senate Environment and Public Works Committee in February 2014, Bryce said wind turbines were “slaughtering wildlife” and killed 600,000 birds every year in the US.

A review of studies and data into US bird deaths has found about 600 million birds are killed annually in collisions with windows and buildings, but even this high number was only a quarter of the birds killed annually in the US by feral cats.

Another large donation from Singer’s foundation went to the Moving Picture Institute – an organisation that says it produces films that promote understanding of “individual rights, limited government, and free markets”.

The MPI helped fund the 2004 pro-mining documentary Mine Your Own Business by Irish filmmakers Phelim McAleer and Ann McElhinney.

The two would go on to make the 2009 climate science denial film Not Evil Just Wrong, which was partly funded through a grant from DonorsTrust – a fund which stockpiles cash from conservative philanthropists and that has pushed millions into organisations promoting climate science denial while fighting action to cut emissions.

Roland Mathiasson, Executive Vice President at the Copenhagen Consensus Center, told DeSmogBlog: “Not one dollar of this grant has been spent. It's for a potential future project, pending support from a broad range of political perspectives to underline the non-political nature of the project.

It is a project for the public conversation, so obviously there will be a lot of communication once broad support is secured, and the project is launched.”

Mathiasson declined to provide further details. DeSmogBlog attempted to contact the Paul E Singer Foundation to ask about their donation to CCC, but email requests went unanswered.

Bjorn Lomborg - left Paul E. Singer - right

Industry: 

INFOGRAPHIC: Koch Bros, Getting Richer While the World Burns

  • Posted on: 19 July 2013
  • By: Connor Gibson

Charles Koch to Infographic: I don't trust you....you're too honest....

Originally posted on Republic Report and featured on Grist, by David Halperin. Information from Greenpeace's ongoing research on Koch Industries Secretly Funding the Climate Denial Machine is cited in the infographic.

Click to embiggen:

You may repost this infographic PROVIDED that you do not alter it in any way. Download

SOURCES:

1. FORBES 

2. SMITH (NOAA) & Katz (NCAR)

3. POLITICAL ECONOMY RESEARCH INSTITUTE

4. INVESTIGATIVE REPORTING WORKSHOP

5. GREENPEACE

6. CENTER FOR PUBLIC INTEGRITY

7. THE HILL, NEW YORK TIMES

This post also appears on Huffington Post and Republic Report.

David Halperin, an attorney, was the founding director of Campus Progress at the Center for American Progress and a White House speechwriter for President Clinton.

Check Greenpeace.org for more Koch Facts.

Known Associates: 
Industry: 
Company or Organization: 

Koch blacklash against New Yorker reporter continues history of media interference

  • Posted on: 23 May 2013
  • By: Connor Gibson

Amid concerns that Koch Industries could buy several major U.S. newspapers from Tribune Company, industrial billionaire David Koch was forced to step down as trustee of WNET, New York City's largest public TV station, after the New Yorker revealed how WNET gave Koch inappropriate influence over its programming. Mr. Koch was floating a seven-figure donation over WNET's leadership as the station aired a movie that portrayed him as a particularly greedy Manhattan resident.

Sure enough, WNET didn't wind up receiving David Koch's hefty donation.

Last Thursday, David Koch submitted his resignation at a WNET Board of Trustees meeting, and Brad Johnson at Forecast the Facts* reports that Koch's name was scrubbed from WNET's website several days prior to the resignation. Koch Industries' public relations website, KochFacts, released a preemptive response to the New Yorker article (which it has now urgently elaborated on), attempting to stifle New Yorker reporter Jane Mayer and the details of her newest piece. David Koch's resignation as a WNET Trustee, coupled with telling quotes from WNET president Neal Shapiro and other sources, makes it clear that Koch had too much influence at the decreasingly-public TV station in New York.

The article is a fascinating culmination of two portions of the ongoing legacy of the Koch brothers: their desire to influence media, which is playing out with their company's bid for the Tribune Company's eight national daily newspapers, and their attempts to intimidate journalists and silence reporting they consider unfavorable.

Jane Mayer's epic 2010 profile of the secretive billionaire brothers has left Charles and David Koch firmly positioned in the center stage of politics, and they have cursed her since. In repeated and increasingly desperate attempts to discredit Mayer and ease the impact of her reporting on Koch Industries' terrible reputation, the company posted her face on the Koch "Facts" website and wrote letters urging the American Society of Magazine Editors to stop considering Mayer's 2010 article for an award.

The Koch brothers' attacks on Ms. Mayer provide more examples of how they use their connections to manipulate media (including in Mayer's new article, which caught Koch spokesperson Melissa Cohlmia in a complete lie).

Following her 2010 expose, Koch Industries was caught trying to fabricate a scandal to take Mayer down. Using the Daily Caller, founded by Koch's billionaire political ally Foster Friess and run by Tucker Carlson, a senior fellow at the Koch-founded, Koch-funded and Koch-governed Cato Institute, the Kochs tried to get a story placed into the New York Post accusing Mayer of plagiarism. The Post dismissed the idea--and that's saying something, given the lack of integrity at Rupert Murdoch's New York Post, not to mention FOX News, the collapsed News of the World and other outlets the media mogul owns. (NOTE: Rupert Murdoch's News Corporation has also expressed interest in Tribune Company's L.A. Times.)

Update Oct. 2014: Daily Caller Foundation is now funded by Charles Koch Foundation, receiving $11,064 in 2012.

Click to sign Greenpeace's 32,000-strong petition to Tribune Company: Don't Sell Your Newspapers to Koch Industries!

Greenpeace remains concerned about how the Kochs have already used their media ties to promote denial of climate change science. Beyond the pressing issue of global warming, the implications of media manipulation from Koch Industries spans across issues from education to public employee unions to immigration to healthcare reform.

This is why Greenpeace is working with a growing coalition of unions, media transparency advocates, environmentalists, good government watchdogs and other organizations to oppose Tribune Company's potential sale of its newspapers to Koch Industries, as well as Rupert Murdoch's News Corporation, and any other politically-charged business interest whose history indicates they would manipulate reporting at Tribune's papers for political and financial gain.

*Disclosure: Forecast the Facts is one of the groups Greenpeace is working with to oppose Koch Industries' bid for Tribune Company.

Check Greenpeace.org for more Koch Facts.

Known Associates: 
Industry: 
Company or Organization: 

Heritage Foundation crisis clogs Koch Brothers outreach to Hispanic voters

  • Posted on: 13 May 2013
  • By: Connor Gibson

The Heritage Foundation isn't helping billionaire brothers Charles and David Koch reach Hispanic and Latino voters.

If you were the Koch brothers and you wanted to connect better with Latino and Hispanic voters, after you just dumped millions of your own cash into a presidential election that didn't go in your favor, you'd probably be annoyed if one of your favorite front groups started undermining your voter outreach.

That's exactly what's happening with the Koch-funded Heritage Foundation. Heritage is having a public relations crisis after releasing a contentious report claiming that immigration reform would cost $6.3 trillion over the next 50 years, indebting taxpayers to support people who live in the U.S. illegally. The offensive kicker is that the Heritage report's freshly-resigned co-author, Jason Richwine, previously published a dissertation claiming that Hispanic and Latino immigrants have lower IQs than White people.

Here's a helpful meme for Mr. Richwine:

As Heritage Foundation is one of the billionaire Koch brothers' favorite groups to implement their political agenda--receiving more than $2.7 million from Koch-controlled foundations since 2005--this is a poor start for the Kochs' new interest in reaching Hispanic and Latino voters in the U.S.

Amid the fiasco, Heritage pulled out of Buzzfeed's forum on immigration sponsored by the Charles Koch Institute. See infighting over Heritage's assumptions about how so-called "illegals" contribute to the U.S. economy from the Koch-funded Reason Foundation, of which David Koch is a trustee.

Hispanic & Latino Voter Engagement is Central to the Kochs' Refined Political Plans:

After coordinating hundreds of millions of dollars to defeat President Obama with the direct help of other billionaires like Sheldon Adelson, Foster Friess, and Philip Anschutz, the Kochs are meticulously refining their methods of controlling U.S. politics from behind the scenes. Some of those methods already involve serious marginalization of U.S. immigrants from Latin-American countries, as I've previously written:

It’s worth noting that the Koch-funded American Legislative Exchange Council distributed Arizona’s controversial racial profiling law, SB 1070, to states around the country so private prison companies can rake a profit off the incarceration of immigrants.

At the Kochs' most recent political strategy and fundraising meeting, the Kochs prioritized outreach to Hispanic voters, according to leaked material published by Mother Jones. Kevin Gentry, a Koch Industries employee and Koch World's central fundraiser, explained the new priority in his invitation to "several hundred of America's top business owners and CEOs" attending last month's Koch meeting:

Among other topics, in April, we'll discuss how to more effectively engage growing demographic groups, such as Hispanic and Latino voters, and how to encourage principled and effective advocates of free enterprise to run for office.

Kevin Gentry then offered mild elaboration to invitees of the Koch meeting:

Hispanic, women and youth engagement. Allies will present an approach to more effectively communicate to these growing demographics, all of which will play a critical role in advancing free enterprise.

New Heritage President Jim DeMint's History with Koch World:

It's unclear if anyone from the Heritage Foundation attended the recent Koch meeting, although Heritage's new President and former U.S. Senator James DeMint has repeatedly attended the Kochs' secretive confabs in the past. In turn, the Kochs were one of the top contributors to Jim DeMint's political piggy bank while he ran and served in the Senate (2004-2012). Sen. DeMint's campaign and leadership PACs received a total $76,000 from Koch Industries and the Koch family (see p. 21 of Greenpeace's 2011 Koch report).

Either Jim DeMint and the Heritage Foundation didn't heed the notes from the Kochs' latest gathering, or Heritage staff didn't realize that calling people stupid isn't the best way to sell an ideology.

On a human level, the Kochs don't get it. Even ignoring the offensive work of the Heritage Foundation, ALEC, and other Koch front groups, the recent focus on Latino and Hispanic voter outreach is clearly a self-serving political tactic, where broadly-defined groups of people are used as a means to an end.

Koch Industries bid for U.S. Newspapers includes major Spanish outlets:

The Koch brothers could potentially influence U.S. Latino voters through Koch Industries' controversial bid for a pile of major U.S. newspapers owned by Tribune Company. Tribune Co's print news in Chicago and Los Angeles isn't limited to the Chicago Tribune and the LA Times; Tribune Co. owns Hoy, the nation's second largest daily U.S. newspaper published in Spanish, as well as two major weekly outlets in Florida: El Sentinel de Florida Central and El Sentinel del Sur de la Florida, published in conjunction with two Tribune daily papers written in English, the Orlando Sentinel and the South Florida Sun-Sentinel.

Each Saturday, 127,000 copies of El Sentinel is distributed to its reader base, while Hoy's weekend edition reaches over one million homes in Los Angeles and Chicago.

Tribune Company's widely distributed English newspapers also include the Baltimore Sun, the Hartford Courant, and the Allentown, PA's Morning Call and Hampton Road, VA's Daily Press.

While Koch Industries doesn't yet own any media, a network of Koch-friendly media has shown it is capable of spreading misinformation on key topics like climate change. Due to the high possibility of warped editorial reporting if Koch buys Tribune, ten public employee unions and groups like Free Press, FAIR, Forecast the Facts, Courage Campaign, Daily Kos, and the Center for Media and Democracy have all urged the public and owners of the Tribune Company to reject an offer from Koch Industries.

Check Greenpeace.org for more Koch Facts.

Known Associates: 
Industry: 
Company or Organization: 

Koch Industries bid for Tribune Co. newspapers could expand existing climate denial in Koch media

  • Posted on: 24 April 2013
  • By: Connor Gibson

Brothers Charles and David Koch have spent decades and millions of dollars to influence the news we read in newspapers, see online and watch on TV. The Kochs regularly convene high security meetings with high society attendees, many of whom work in the media, influence it, or own it.   

Now reporters across the country are eyeing the Koch's first attempt to directly own media themselves. Last weekend's New York Times confirmed Koch Industries' bid for the Tribune Company as a way for the Kochs and their allies to "make sure our voice is heard." Tribune's newspapers reach tens of millions of U.S. citizens, an ideal captive audience for Charles Koch's self-serving philosophy to promote "economic freedom," and to end "crony capitalism," an ironic choice of words for the one of country's most infamous corporate political manipulators. Tribune Co. owns eight newspapers and 23 TV stations across the country including the L.A. Times, the Chicago Tribune and Hoy, the country's 2nd largest daily Spanish newspaper, a clear asset for conservative politicians still reeling from their underwhelming rapport with the U.S. Hispanic population in the 2012 election. Reaching Hispanic and Latino voters will be a major topic at the Kochs' secretive "billionaires caucus" next week, which was delayed three months so the Kochs could audit the results of their 2012 electioneering activities, bolstered by hundreds of millions of dollars raised at previous Koch meetings.{C}

It's worth noting that the Koch-funded American Legislative Exchange Council distributed Arizona's controversial racial profiling law, SB 1070, to states around the country so private prison companies can rake a profit off the incarceration of immigrants.

Existing Kochtopus Media Publishes Climate Science Denial

Preceding their bid for the Tribune Company, the Koch brothers' network ties them to media outlets promoting the climate change denial campaign infamously bankrolled by the Kochs. Read the slaughter of science yourself at the Wall Street Journal opinion page, the Weekly Standard, the National Review, the Washington Examiner, and Breitbart.com. A Greenpeace investigation detailed key media outlet owners and pundits with ties to the Kochs through their secretive strategy meetings, as did Lee Fang's ThinkProgress article on the Kochs' pet "journalists." Here are some of the Koch's key allies that own or work in the media:

  • Stanley S. Hubbard, the billionaire chairman and CEO of Hubbard Broadcasting, which owns TV and radio stations in major cities across the country, including Washington DC's WTOP and WFED.
  • Karl Eller, who founded the world’s largest outdoor advertising company, Clear Channel Outdoor, and launched numerous TV, radio and newspaper outlets that were absorbed by Gannett Company. Gannett owns USATODAY and dozens of other U.S. newspapers and television stations, and Clear Channel Outdoor stemmed from a Gannett advertising subsidiary purchased by Eller. Karl Eller served on the board of Turner Broadcasting, which owns CNN. He was chosen by the American Advertising Federation for its Advertising Hall of Fame in 2004.
  • Ramesh Pannuru, the senior editor of the National Review, an outlet funded by the Charles Koch Foundation. National Review's "Planet Gore" blog is dedicated to dismissing global warming.
  • Stephen Moore of the Wall Street Journal editorial board, contributor to the National Review and frequent TV news pundit. Stephen Moore used to work at the Cato Institute, which was founded by Charles Koch in the 1970's and continues to be directed by David Koch and other Koch Industries associates. Moore advises the Koch-funded American Legislative Exchange Council (ALEC) and regularly collaborates with the Heritage Foundation and Americans for Prosperity. In 2009, Moore told attendees of the 2009 RightOnline conference, "What would we do without the Wall Street Journal and FOX News, Right? And Americans for Prosperity?" Moore is a former director of Donors Capital Fund, according to 2010 IRS tax filings.
  • Steven Hayward, who is affiliated with numerous groups financed by the Kochs as well serving as treasurer and board member to Donors Capital Fund. DCF and sister group Donors Trust hide money from the Kochs and other corporate interests to groups like the Heartland Institute, the Franklin Center, CFACT, Americans for Prosperity, and many other groups connected to Hayward--read more on Steven Hayward and the Donors Trust network. Steven Hayward frequently dismisses global warming in the Weekly Standard, the National Review, and Powerline Blog, run by attorney John Hinderaker, whose firm has represented Koch Industries.
  • Glenn Beck, the former FOX News hysteric who thanked Charles Koch on air for providing misinformation on climate change he presented during his show.
  • Dixon Doll, the co-founder and General Partner of DCM, a venture capital firm involved in telecommunications. Dixon Doll sits on the board of directors of DIRECTV.

The New York Times included the brothers' connection to oil and gas billionaire Philip Anschutz, who owns the Weekly Standard, the Washington Examiner, and other outlets through Clarity Media Group (check out the Weekly Standard's  puff piece on the Kochs). Phil Anschutz, a fellow financier of climate science denial groups, is one of many elites who attends the Kochs' twice-annual strategy meetings, where millions of dollars are raised to influence politics through groups like the Heritage Foundation, Americans for Prosperity, the Franklin Center, and the other members of the State Policy Network. The State Policy Network and its affiliates often gin up their own astroturf media, with the Franklin Center's "Watchdog" websites dishing out content to bolster the campaigns of Koch's flagship SPN operations like Americans for Prosperity and ALEC. The Franklin Center is 95% funded by Donors Trust, the "Dark Money ATM" that hides money from the Kochs and other secretive political manipulators.

Pressure from advocates and Tribune employees to reject Koch bid

Media Matters reported numerous accounts from Tribune Co. paper employees concerned they would be a "conservative mouthpiece" for Koch Industries. As reporters from Tribune's various newspapers voice their discontent, Forecast the Facts and Courage Campaign have obtained over 100,000 petitions to the Tribune Company against the Koch bid, citing Tribune reporting on climate change that could be threatened by Koch ideology. The public pressure has been acknowledged by @TribuneCo on Twitter, though the company remains noncommittal.

This post was crossposted from Greenpeace's The Witness: Koch Bros Tribune Co? Climate change denial in Koch-friendly media

Check Greenpeace.org for more Koch Facts.

Known Associates: 
Company or Organization: 

Koch Industries funds ALEC and State Policy Network front groups to kill Kansas clean energy standard

  • Posted on: 11 March 2013
  • By: Connor Gibson

Crossposted from Greenpeace USA

UPDATE 2015: after three years of continued attacks, Koch Industries, Koch's Americans for Prosperity, the Koch-backed Kansas Chamber of Commerce and the state's wind industry lobby cut a deal to weaken the Kansas RPS law by making compliance voluntary. This was a largely symbolic political victory for Koch's lobbyists, since the state's utilities have already exceeded the 2020 target for renewable energy generation targets established by the law. This followed many failed attempts by ALEC legislators to freeze or repeal RPS laws in North CarolinaKansas, and many other states, ALEC legislators in Ohio froze its RPS law, effectively gutting the clean energy and energy efficiency incentives. Ohio state Senator and ALEC member Troy Balderson sponsored SB 310, which passed and was signed by early ALEC alumni Governor John Kasich. Troy Balderson, the third ALEC member senator in Ohio to introduce RPS attack legislation, is listed in ALEC's Energy, Environment and Agriculture task force rosters from 2011 (see ALEC EEA agendas from Cincinnati and New Orleans, from Common Cause's whisteblower complaint to the IRS about ALEC's lobbying activities). Balderson's ALEC affiliation was unfortunately unreported by Ohio press and bloggers. Despite a nationally-coordinated State Policy Network and fossil fuel industry attack on state RPS laws, Ohio is the only state that has allowed ALEC and SPN to undermine its own clean energy incentives, after quietly passing the RPS law with support from ALEC legislators back in 2008.

Correction: this post listed Sen. Julia Lynn as a supporter of the RPS freeze--she is not and her name was removed from SB 82 co-sponsors below.

A recent flood of Koch-supported think tanks, junk scientists and astroturf groups from inside and outside of Kansas are awaiting the outcome of a bill this week that could stall progress on the growth of clean energy in Kansas.

States around the country, including Texas, Ohio, Missouri and North Carolina are poised to cut back on government support for clean energy jobs using model legislation from the American Legislative Exchange Council. ALEC, which brings companies together with state lawmakers to forge a wish list of corporate state laws behind closed doors, is coordinating this year's assault on state laws that require a gradual increase of electricity generated by clean energy sources.

ALEC and a hoard of other Koch-funded interests operating under the umbrella of the State Policy Network have hit Kansas legislators hard with junk economic studies, junk science and a junk vision of more polluting energy in Kansas' future. Koch Industries lobbyist Jonathan Small has added direct pressure on Kansas lawmakers to rollback support for clean energy.

This fossil fuel-funded attack ignores the good that wind energy has done for Kansas, a state known for its bipartisan support for its growing wind industry (see key report by Polsinelli Shughart). The state now has 19 operating wind farms that have brought millions to farmers leasing their land and millions more to the state, county and local levels (NRDC). The American Wind Energy Association says that Kansas wind industry jobs have grown to 13,000 with the help of incentives like the renewable portfolio standard.

Unfortunately, clean energy is not palatable to the billionaire Koch brothers or the influence peddlers they finance.

All of the following State Policy Network affiliates (except the Kansas Policy Institute) are directly funded by the Koch brothers, while most of the groups get secretive grants through the Koch-affiliated "Dark Money ATM," Donors Trust and Donors Capital Fund, which have distributed over $120,000,000 to 100 groups involved in climate denial since 2002.

Beacon Hill Institute
  • $53,500 grant from Donors Trust in 2007
  • Koch-funded (Washington Post)
  • State Policy Network member

Based out of Suffolk University's economics department, the Beacon Hill Institute wrote the fundamentally flawed analysis that ALEC is using to scare legislators into thinking that renewable portfolio standards will destroy the economy. In reality, electricity prices do not correlate with state RPS laws (see also Kansas Corporation Commission).

An extensive debunk of the Beacon Hill report was done by Synapse Energy Economics, and similar critiques can be read in the Portland Press Herald and the Maine Morning Sentinel, the Union of Concerned  Scientists, the Nature Resources Defense Council and the Washington Post.

The definitive Post article confirms that the Beacon Hill Institute is Koch-funded. This may be through $729,826 in recent grants (2008-2011) from the Charles G. Koch Foundation to Suffolk University. The Kochs tend to send grants to economics departments, causing controversy at Florida State University and other schools over professor hiring processes.

Beacon Hill's Michael Head co-authored the reports that ALEC and the State Policy Network are using in several states. Mr. Head specializes in STAMP modeling, a form of economic analysis that has been criticized for its limitations and poor assumptions in the case of energy analysis. Michael Head testified before the Kansas legislature on February 14th to promote the flawed findings of his report. Mr. Head testified alongside members of the Heartland Institute, Americans for Prosperity and the Kansas Policy Institute (see more on each, below), all of which are members of ALEC and SPN.

American Legislative Exchange Council (ALEC)

ALEC is leading the nationally-coordinated attack on state renewable portfolio standards as part of an ambitious dirty energy agenda for the members of its anti-environmental task force, like Koch Industries, ExxonMobil, Peabody Energy, Duke Energy and other major oil, gas and coal interests.

ALEC's "Electricity Freedom Act" is a full repeal of state laws requiring increasing electricity generation from clean sources, although in some states the model has morphed into a freeze of those targets rather than a full repeal. Kansas is one of those states.

The bills running through Kansas' House and Senate are co-sponsored by legislators who are members of ALEC. The Senate Utilities committee sponsoring SB 82 has at least three ALEC members and the House Energy & Environment committee that introduced HB 2241 has at least three ALEC members:

  • Senators Forrest Knox, Ty Masterson and Mike Petersen.
  • Representatives Phil Hermanson, Scott Schwab, and Larry Powell (member of ALEC's anti-environmental task force that created the Electricity Freedom Act)
While it's unclear if the lead House sponsor Rep. Dennis Hedke is directly affiliated with ALEC, he spoke directly with a Koch Industries lobbyist about the bill and has a close relationship with the Heartland Institute, which promoted one of his books.
 
The Heartland Institute:

Heartland is based in Chicago and perhaps best known for its billboard comparing those who recognize climate change with the Unabomber (for which they lost over $1.4 million in corporate sponsorship along with the "mutiny" of their entire Insurance department, now the R Street Institute).

The Washington Post reports that ALEC's "Electricity Freedom Act" was created by the Heartland Institute. Heartland has long been a paying member of ALEC's Energy, Environment and Agriculture task force along with Koch, Exxon and others. Citing the flawed Beacon Hill reports, Heartland has encouraged a repeal of Kansas' clean energy incentives on its website.

Heartland lawyer James Taylor testified before the Kansas legislature in February, opining that the growth of Kansas' clean energy sector is "punishing the state’s economy and environment." James Taylor was flown into Kansas City for an Americans for Prosperity Foundation event intended to undermine the Kansas RPS law. The AFP Foundation is chaired by David Koch.

Americans for Prosperity:
 

Americans for Prosperity was created by the Kochs with help from Koch Industries executive Richard Fink after the demise of their previous organization, Citizens for a Sound Economy (CSE), which split into AFP and FreedomWorks in 2004.

In addition to hosting an event against the Kansas RPS law featuring Heartland's James Taylor, AFP's Kansas director Derrick Sontag testified before the Kansas House committee on Energy and Environment. AFP's Sontag urged for a full repeal rather than a simple RPS target freeze:

"We believe that HB 2241 is a step in the right direction, but that it doesn't go far enough. Instead, AFP supports a full repeal of the renewable energy mandate in Kansas."

Derrick Sontag apparently only cited a range of debunked studies (the "Spanish" study and the flawed Beacon Hill report) and information from Koch-funded interests like the Institute for Energy Research and "State Budget Solutions," a project of several State Policy Network groups including ALEC and the Mercatus Center, a think tank founded and heavily-funded by the Kochs.

Kansas Policy Institute

The Kansas Policy Institute (KPI) has been the central coordinating think tank within Kansas as outside interests have backed ALEC's attack clean energy laws. KPI co-published the debunked Beacon Hill Institute report that ALEC has used for its clean energy standard repeal in Kansas (see sources in Beacon Hill section above for debunking).

Kansas Policy Institute Vice President & Policy Director James Franko testified in the Kansas legislature alongside representatives of Heartland Institute, Americans for Prosperity and Beacon Hill Institute on Feb. 14 to weaken Kansas's renewable portfolio standard.

Reasserting the false premise that clean energy standards substantially increase electricity prices, James Franko told the legislature's Energy & Environment committee:

We have no objection to the production of renewable energy. [...] Our objection is to government intervention that forces utility companies to purchase more expensive renewable energy and pass those costs on to consumers.

James Franko's free market logic comes with the usual holes--no mention of the "costs" of coal and other polluting forms of energy that taint our air, water and bodies, nor any mention of how the government spends billions each year propping up the coal and oil industries.

After KPI's Franko testified before Kansas legislators on February 14, KPI hosted a luncheon for legislators at noon on the same day. The luncheon, hosted at the Topeka Capital Plaza Hotel, featured Beacon Hill's Michael Head. From KPI's email invitation:

"Given the importance of this issue, we would like to invite you to join us for lunch on Thursday 14 February to hear from the author of a study we published last year exploring the costs and benefits of the Renewable Portfolio Standard (RPS). Not only will we be discussing KPI’s study but offering a review of different studies that have been presented to the Legislature."

KPI has served as the glue for other State Policy Network affiliates entering Kansas to amplify the opposition to clean energy.

Chris Horner -- Competitive Enterprise Institute & American Tradition Institute

Chris Horner is a senior fellow at CEI and the lead lawyer at ATI, a close CEI affiliate known for its litigious harassment of climate scientist Michael Mann alongside Virginia attorney General Ken Cuccinelli, who just worked with coal utility companies to kill Virginia's renewable energy law. ATI was behind a leaked memo encouraging "subversion" among local groups opposed to wind energy projects.

Horner testified before the Kansas legislature on February 12 to encourage the false notion that the renewable energy portfolio standard is going to make consumer electricity bills skyrocket (again, there is no correlation between state RPS laws and electricity prices). He cited the long-debunked "Spanish" study, which Koch front groups have cited for years in attempts to undermine clean energy.

Chris Horner is affiliated with several other Koch- and Exxon-funded State Policy Network affiliates such as the National Center for Policy Analysis and Tech Central Station (set up by DCI Group).

Grover Norquist and Americans for Tax Reform:

ATR president Grover Norquist wrote a Feb. 27, 2013 letter supporting the Rep. Dennis Hedke’s House bill shortly before the bill was kicked back into the House Utilities commission. This Kansas letter followed an ATR op-ed in Politico encouraging rollbacks of state clean energy incentives, claiming they are a "tax," which is Norquist's consistent tactic against anything the financiers of ATR don't feel like supporting.

Junk scientists with Koch and Exxon ties:

Disgraced scientists Willie Soon and John Christy were flown in by Americans for Prosperity to assure state legislators that global warming isn't a problem (it's already a $1.2 trillion problem annually). Doctor's Soon and Christy themselves directly funded by Koch or directly affiliated with several Koch-funded interests like the Competitive Enterprise Institute and Heartland.

Willie Soon in particular has a habit of conducting climate "research" on the exclusive dime of coal and oil interests over the last decade:

  • ExxonMobil ($335,106)
  • American Petroleum Institute ($273,611 since 2001)
  • Charles G. Koch Foundation ($230,000)
  • Southern Company ($240,000)

Dr. Soon's questionable climate research now receives funding through the Donors Trust network--$115,000 in 2011 and 2012.

See Skeptical Science's profile of John Christy for a through explanation of why he is not a credible voice in the scientific community studying climate change, using peer-reviewed climate research as refutation.

State Policy Network

KOCH INDUSTRIES

  • Based in Wichita, Kansas
  • Operations in oil refining, oil and gas pipelines, fossil fuel commodity & derivatives trading, petrochemical manufacturing, fertilizers, textiles, wood and paper products, consumer tissue products, cattle ranching, and other ventures.
  • $115 billion in estimated annual revenue
  • 84% private owned between brothers Charles Koch and David Koch, each worth an estimated $34 billion (Forbes) to $44.7 billion (Bloomberg).
  • Member of ALEC's anti-environmental task force
  • Associated foundations fund State Policy Network, ALEC, Heartland Institute, Americans for Prosperity, Beacon Hill Institute, Competitive Enterprise Institute, Americans for Tax Reform and Dr. Willie Soon.
  • Koch brothers founded Americans for Prosperity and helped establish the Heartland Institute.

The money trail of the out-of-state groups inundating Kansas with their sudden interest in killing the state's incentives for wind energy leads back to the Koch brothers. While Koch Industries has deployed its own lobbyists to compliment the effort, the brothers who lead the company have tapped into their broader national network to aid the fight against clean energy in Kansas.

Charles and David Koch, the billionaire brothers who own Koch Industries, have spent over $67,000,000 from their family foundations on groups who have denied the existence or extent of global climate change, promote fossil fuel use and block policies that promote clean energy development.

The Kochs obscure millions more in annual giving through Donors Trust and Donors Capital Fund, which collect money from the Kochs and other wealthy corporate interests and pass it on to State Policy Network groups.  This video provides a visual overview of how the Koch-funded network amplifies unscientific doubt over climate science and blocks clean energy policies:

 

 

Article composed with one of the best online HTML tools. Please purchase a htmlg membership to stop adding links to the edited documents.

Known Associates: 

Secret Climate Denial Finance: Koch and Others Hide tens of Millions through Donors Trust & Donors Capital Fund

  • Posted on: 14 February 2013
  • By: Connor Gibson

For those familiar with the effort of ExxonMobil and the Koch brothers to bankroll a network of organizations denying basic climate science, a new article in the Guardian offers some revelatory information on the secret funding network that outweighs even top denier sugar daddies like Koch and Exxon.

Donors Trust and Donors Capital Fund, based out of the DC suburb of Alexandria, VA, have sent $118 million to the 'climate denial machine' from 2002-2010, according to a Greenpeace analysis featured in the Guardian. The graph above, from the article, illustrates the significance of this money as compared to giants like Koch and Exxon.

Of course, the Koch brothers are part of the Donors Trust network, using the DONORS groups to hide their own giving to a variety of corporate front groups. Because of the obscurity provided by DONORS, we don't know exactly who is getting exactly how much of the Koch payments to Donors Trust and Donors Capital Fund.

An accompanying article by the Guardian shows how the DONORS groups provide large portions of organisations' entire budgets, such as the Committee For A Constructive Tomorrow, which even among climate deniers is notably anti-scientific.

The support helped the Committee for a Constructive Tomorrow (Cfact), expand from $600,000 to $3m annual operation. In 2010, Cfact received nearly half of its budget from those anonymous donors, the records show.

The group's most visible product is the website, Climate Depot, a contrarian news source run by Marc Morano. Climate Depot sees itself as the rapid reaction force of the anti-climate cause. On the morning after Obama's state of the union address, Morano put out a point by point rebuttal to the section on climate change.

CFACT is among over a dozen organizations that get 30%-70% of their total budgets from the two DONORS groups. As we reported on PolluterWatch last October using 2010 IRS tax filings:

  • Americans For Prosperity Foundation got $7.6 million from DONORS groups in 2010, 43% of its budget. AFP Foundation is chaired by David Koch and has received millions in direct funding from Koch foundations since the Koch brothers founded it.
  • Committee For A Constructive Tomorrow (CFACT) got $1.3 million from DONORS in 2010, 45% of its budget.
  • Cornwall Alliance (through the James Partnership) got $339,500 from DONORS in 2010, 75% of its budget.
  • Heartland Institute got $1.6 million from DONORS in 2010, 27% of it's budget, which came from Chicago billionaire Barre Seid (see p. 67).
  • State Policy Network got 36% of its 2010 budget ($4.8 million) from DONORS. SPN members include just about every climate-denying organization and every conservative think tank in the country, including AFP and Heartland.

Koch is clearly embarrassed by the negative publicity (see press roundup below). Koch "Facts," the company's PR website that lashes back at unfavorable reporting on Koch, attempted to respond to the flood of press on the DONORS groups without mentioning them by name. Similarly, Donors Trust president Whitney Ball has done her best to keep Donors Trust and Koch from being synonymous. To be clear--they are not, but the Kochs and their operatives are key players in the Donors network, with people like Arthur Brooks of the American Enterprise Institute and Steven Hayward of the Pacific Research Institute helping oversee DONORS operations, including millions in funding to their own organizations.

Greenpeace has more coming on Donors Trust, Donors Capital Fund, Koch Industries and the ongoing misinformation pumping out of the climate denial machine. Stay tuned. Key articles on Donors Trust and Donors Capital Fund:

Known Associates: 
Industry: 

Jim DeMint and Heritage Foundation Awash in Koch Brother Money

  • Posted on: 6 December 2012
  • By: Connor Gibson

Senator Jim DeMint will lead the Heritage Foundation. Photo: Washington Post

Senator Jim DeMint (R-SC) has announced his departure from the U.S. Senate in order to become head of the Heritage Foundation, a conservative think tank with notable support from fossil fuel interests like the Koch brothers ($2.73 million, 2005-2010) and ExxonMobil ($250,000, 2005-2010).

Both Exxon and the Kochs are known for their heavy financial support to organizations that promote doubt over climate science, peddle fossil fuel use and attack clean energy on precedent. The Heritage Foundation has played a consistent role in promoting the oil ideology--see DeSmog, Greenpeace, ExxonSecrets and SourceWatch for documentation.

Senator DeMint, commonly associated with the tea party, has been a particular favorite of the Charles Koch and David Koch. In the 2010 election, David, Charles and Elizabeth Koch (married to Charles) funneled a collective $12,000 to Senator DeMint's election campaign committee, on top of a $10,000 contribution from Koch Industries. Only a handful of politicians were handpicked by the Kochs in the 2010 election for direct contributions--see p.22 of Koch Industries: Still Fueling Climate Denial).

Here is a breakdown of total donations from the Koch family members and Koch Industries to Sen. DeMint and his associated leadership PACs (the Senate Conservatives Fund and MINT PAC) during DeMint's Senate career. Each donation was the maximum legal contribution limit.

Total Koch money to Senator Jim DeMint, 2004-2012: $86,000

 

2011-2012: Sen. DeMint departs from the U.S. Senate after 2012

  • $15,000 from Koch PAC to DeMint's Senate Conservatives Fund (OpenSecrets)

2009-2010: Jim DeMint was re-elected to the U.S. Senate in 2010

  • $10,000 from Koch PAC to DeMint's campaign (OpenSecrets)
  • $10,000 from Koch PAC to DeMint's MINT PAC
  • $5,000 from Koch PAC to DeMint's Senate Conservatives Fund

2007-2008: Sen. DeMint was not up for election

2005-2006: Sen. DeMint first term began in January, 2005

2003-2004: Jim DeMint was elected to the U.S. Senate in 2004

  • $10,000 from Koch PAC to DeMint's campaign (OpenSecrets)
  • $2,000 from David Koch to DeMint's campaign
  • $2,000 from Julia Koch to DeMint's campaign
Known Associates: 
Industry: 
Company or Organization: 

EXPOSED: How Koch Bros Secretly Launder Donations to Dirty Front Groups

  • Posted on: 25 October 2012
  • By: Connor Gibson

Earlier this year internal documents from the Heartland Institute, a major hub of climate change denial and right-wing extremism, were publicly leaked. The documents exposed the Heartland Institute's funders and strategies for attacking climate science, and led to a mass exodus of Heartland's corporate funders.

Today, a newly updated report based in large part on Heartland's internal documents has revealed two new insights into the way in which the anti-climate science movement has been supported and financed over the last decade.

  1. A billionaire named Barre Seid is the Heartland Institute's main sugar daddy. He is the "Anonymous Donor" listed in Heartland's fundraising plan who finances climate science denial operations to confuse children, the general public and policymakers over global warming. Seid has been the biggest booster behind Heartland's attacks on climate science, donating millions of dollars to keep the Heartland Institute's anti-science work afloat.
  2. The Koch brothers and other ultra-wealthy industrial ideologues are now hiding much of their donations to conservative political outlets through an obscure group of foundations that specialize in secrecy.

In total over $311 million has been put through twin organizations known as Donors Trust and Donors Capital Fund which share an address in Alexandria, Virginia. The people running these organizations are close to the Kochs and have numerous ties to the groups that the DONORS network funds, such as the Koch-founded Cato Institute, the Heritage Foundation, the Independent Women's Forum and the Manhattan Institute. The Kochs have a little-known foundation that only donates to these "DONORS" groups called the Knowledge & Progress Fund, according to the report detailing this network.

The report, written by a silicon Valley scientist turned public interest watchdog John Mashey, is titled "Fakexperts," and details how right-wing foundations associated with the Koch brothers, Richard Mellon Scaife, the Bradley family, and others have been using a secret finance network to support extremist right-wing groups. Most of these groups are associated with the State Policy Network, a band of corporate apologists who have made careers denying everything from the dangers of smoking cigarettes to the existence of climate change.

Some of the sketchy groups that have received big chunks of their 2010 budgets through Donors Trust and Donors Capital Fund, including top climate change science deniers:

  • Americans For Prosperity Foundation got $7.6 million from DONORS groups in 2010, 43% of its budget. AFP Foundation is chaired by David Koch and has received millions in direct funding from Koch foundations since the Koch brothers founded it.
  • Committee For A Constructive Tomorrow (CFACT) got $1.3 million from DONORS in 2010, 45% of its budget.
  • Cornwall Alliance (through the James Partnership) got $339,500 from DONORS in 2010, 75% of its budget.
  • Heartland Institute got $1.6 million from DONORS in 2010, 27% of it's budget, which came from Chicago billionaire Barre Seid (see p. 67).
  • State Policy Network got 36% of its 2010 budget ($4.8 million) from DONORS. SPN members include just about every climate-denying organization and every conservative think tank in the country, including AFP and Heartland.

The twin DONORS organizations are advertised as a way for very wealthy people and corporations to remain hidden when "funding sensitive or controversial issues groups," which creates a lack of accountability that is troubling. DONORS also promises to only funnel money to groups with an extreme anti-environmental bend, so industrial billionaires need not worry about their money winding up here at Greenpeace, as Donor's Trust co-founder Whitney Ball explains:

"...if a donor names his child a successor advisor, and she wants to give to Greenpeace, we’re not going to be able to do that."

Expect to hear more about Donor's Trust and Donor's Capital Fund as we continue to track the dirty money of Koch Industries and their allies. For more, check out PBS FRONTLINE's recent dig on climate deniers in a special called Climate of Doubt, which includes descriptions of the DONORS groups from Drexel University's Robert Brulle.

Known Associates: 
Industry: 

Koch Brothers Produce Counterfeit Climate Report to Deceive Congress

  • Posted on: 22 October 2012
  • By: Connor Gibson

The octopus has a remarkable ability--it can blend seamlessly with its surroundings, changing its appearance to mimic plants, rocks or even other animals.

Similarly deceptive is an upcoming junk study from a Koch-funded think tank that has taken on the format and appearance of a truly scientific report from the US Government, but is loaded with lies and misrepresentation of actual climate change science. The false report is a tentacle of the Kochtopus--with oil and industrial billionaires Charles and David Koch at the head.

UPDATE: Climate scientists at the University of Maryland's Center for Environmental Science lambast the counterfeit Cato report for mimicking the scientific report they authored:

"As authors of that report, we are dismayed that the report of the Cato Institute, ADDENDUM: Global Climate Change Impacts in the United States, expropriates the title and style of our report in such a deceptive and misleading way.  The Cato report is in no way an addendum to our 2009 report.  It is not an update, explanation, or supplement by the authors of the original report.  Rather, it is a completely separate document lacking rigorous scientific analysis and review."

The report's disgraced author, Patrick Michaels, has made his largely undistinguished career shilling for fossil fuel interests, including his stay at the Cato Institute, which published the counterfeit report. After admitting to CNN that 40% of his funding is from the oil industry alone, even Cato was embarrassed enough to clarify that "Pat works for Cato on a contract basis, not as a full-time employee. Funding that Pat receives for work done outside the Cato Institute does not come through our organization."

Koch Industries Chairman and CEO Charles Koch co-founded the Cato Institute in 1977, and David Koch sits on Cato's board of directors. Both brothers are Cato shareholders.

The Kochs' combined $62 billion in wealth comes from Koch Industries operations in oil refining, pipelines, tar sands exploration, chemical production, deforestation and fossil fuel commodity trading, all of which contribute to global climate change and the types of extreme weather Americans are now starting to recognize as symptoms of global warming.

Wary of how public concern over climate change could drop demand for fossil fuel products, the Kochs have spent the last 15 years dumping over $61 million to front groups telling us that global warming doesn't exist, or that it would destroy our economy to stop runaway climate change. Other billionaire families like the Scaifes and companies like ExxonMobil have funneled tens of millions more to the same groups to bury climate science in public relations schemes designed to delay solutions to global warming. While Cato got over $5.5 million from the Kochs since 1997, it received over $1 million from the Scaifes, $125,000 from ExxonMobil and tens of millions more from other fossil fuel interests and ideologues in the top 1%. Koch Industries cato institute kato

In a highly public battle earlier this year between the Koch brothers and libertarians at the Cato Institute, some Cato employees didn't want their work to become what David Koch calls "intellectual ammunition" for other Koch fronts like Americans for Prosperity. Cato's deceptive climate report is exactly the type of fake science that AFP needs in order to continue lying to the American public about the reality of global warming.

Cato's counterfeit report is classic global warming denial that is clearly designed to be confused for actual science. Its author, its publisher and its billionaire supporters have all been key to the coordinated public relations effort that has blocked climate policy in this country by making climate science a partisan issue in this country and rallying the American public behind the very lies they themselves fabricated. The junk report has already been circulated by other climate science deniers and even cited in a Congressional presentation.

With climate change already contributing to 400,000 deaths each year and costing $1.2 trillion to economies worldwide, such dubious doubt-peddling should be considered criminal. If you are an elected official or a journalist and spot the Cato Institute's bogus new report, call it for what it is: malarkey!

Check out criticism of the fake report from climate scientists at the Daily Climate and additional comparison from Professor Scott Mandia.

For more on the Koch brothers' climate denial machine, check out this illustrative video and keep your eyes out for Cato:

Known Associates: 
Industry: 
Company or Organization: